Zprávy památkové péče 2016, 76(1):91-97
Zápas s časem
Autorka se věnuje jednomu z důležitých problémů restaurování němých barevných filmů z období 1895-1930. V krátké odbočce zdůrazňuje význam tohoto problému, neboť většina němých filmů podle různých historických studií byla obarvena některým ze čtyř respektive pěti procesů: ruční barvení, barvení s použitím šablon, monochromatické virážování a tónování, případně jejich kombinace. Ve větším rozsahu se studie věnuje úsilí Národního filmového archivu Praha a Výzkumného ústavu zvukové, obrazové a reprodukční techniky (VÚZORT) při obnově a modernizaci starých fotochemických metod barvení a vytvoření předpokladů pro záchranu nejstarších filmových barevných snímků. Spolupráce obou institucí byla úspěšná a od 80. let minulého století se tyto barevné procesy staly důležitou součástí restaurátorských projektů. Přes desítky a desítky filmů, obnovených ve své původní podobě, zůstává ve sbírkách stále velké množství vzácných filmových materiálů z prvních desetiletí kinematografie, jejichž existence je ohrožena působením času. Národní filmový archiv proto v roce 2012 přistoupil k akci, jejíž výsledky mohou přispět k záchraně informací o barevné podstatě těchto filmů. Jde o podrobné proměření hustoty a sytosti barev denzitometrem a záznamem údajů. Týká se to procesu virážování, tónování a jejich kombinace; v těchto případech je nejdříve vyrobena černobílá kopie a dodatečně jsou aplikovány barvy. Záznamy údajů pak mohou být použity kdykoliv v budoucnosti.
Klíčová slova: Kinematografie; procesy barvení v letech 1897-1930; ruční barvení; barvení s použitím šablon; virážování, tónování a jejich kombinace; výzkum viráží v NFA a VÚZORT; aplikace výzkumu na moderní filmové materiály; měření hustoty a sytosti barev němý film
Zveřejněno: 1. březen 2016 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.

