Zprávy památkové péče 2014, 74(6):454-463

Hořejší huť v Dobřívu, těžební areály v Mirošově, zaniklé hamry a mlýny na Padrti, areál bývalých železáren a vagonka v Holoubkově

David Tuma

V rámci probíhající fáze plošného výzkumu industriálních areálů, technických památek a staveb na Podbrdsku proběhl archivní a terénní průzkum oblasti kolem části Strousbergovy železnice v úseku Dobřív - Mirošov. Železnici budoval v roce 1872 pruský podnikatel Bethel Henry Strousberg (1823-1884) a jejím cílem bylo propojit starší i nově vystavěné průmyslové areály. Dráha však nebyla nikdy dostavěna, jelikož v roce 1875 zastavil Strousberga vlastní krach. V tomto příspěvku se zaměříme na Hořejší huť v Dobřívu, rozsáhlé poddolované území kolem města Mirošov a průzkum jeho montánních objektů. Opomenuty nezůstanou ani důležité areály ležící mimo průběh dráhy, např. zaniklé hamry a mlýny v obci Padrť. Závěr příspěvku pak bude patřit železárnám v obci Holoubkov a realizaci projektu na výstavbu dělnických kolonií nebo vagónce a později továrně na celulózu v Holoubkově.

Klíčová slova: montánní archeologie, těžební areál, důl, štola, koksovna, důl, Rokycansko, Dobřív, Mirošov, Padrť, Holoubkov, Svojkovice, železárna, hamr

Zveřejněno: 1. prosinec 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tuma, D. (2014). Hořejší huť v Dobřívu, těžební areály v Mirošově, zaniklé hamry a mlýny na Padrti, areál bývalých železáren a vagonka v Holoubkově. Zprávy památkové péče74(6), 454-463
Stáhnout citaci
PDF bude odemčeno 1.12.2064