Zprávy památkové péče 2014, 74(2):81

Editorial

Martin Horáček

Vážení čtenáři, v druhém čísle letošního ročníku Zpráv památkové péče naleznete soubor příspěvků o architektuře 19. a 20. století v českých zemích a o obnově, vzorné nebo problematičtější údržbě popisovaných příkladů. Jak tento sešit dokazuje, Národní památkový ústav dnes pokládá dochovaný stavební fond z posledních dvou staletí za nezpochybnitelný předmět svého zájmu. Tento profesionální zájem odráží vzestup zájmu veřejného: vzpomeňme jen, jak často se vydávají a zároveň dobře prodávají různé architektonické průvodce po lokalitách s převažujícím zastoupením staveb z inkriminované doby anebo jak dlouho dopředu je nutné si rezervovat prohlídku vily Tugendhat.
Na druhou stranu, stavební výkony z industriální a postindustriální éry se vždy budou z pohledu péče o architektonické dědictví nacházet v odlišné, a to méně jednoznačné pozici než třeba výkony ze 14. nebo 18. století. Proč? Jsou to totiž v drtivé většině právě zásahy z 19. a 20. století, které se při památkové obnově vyhodnocují jako "nevhodné" či "destruktivní" a žádá se jejich odstranění. Může jít o nátěry, příčky nebo nástavby, ale také o celé budovy, pokud jejich podoba koliduje s kýženým obrazem celku. Špatně se navíc argumentuje pomocí čísel: staveb a stavebních úprav z 19. a 20. století je prostě v Česku mnoho a výběr těch hodnotných, hodných zachování nebo rekonstrukce, se musí řídit subtilnějšími kritérii, než je vzácnost výskytu. Jaká by tato kritéria měla být? Skutečnost, že jsme se z velké části naučili neodmítat například gotický revival nebo brutalismus jako apriorně pomýlené výtvarné jazyky, představuje teprve začátek. Bude třeba, domnívám se, mnohem více než u "zavedených památek" zvažovat lokální kontext objektu a balancovat mezi protichůdnými, a přesto kompetentními názory. Každý gotický prevet ze 14. století je cenný tím, že jde o "prevet", je "gotický" a "ze 14. století"; nezáleží na tom, kde se nachází, a jeho konzervaci podpoří shodně odborníci i laikové, poněvadž pro první představuje zajímavý historický doklad a pro druhé vzrušující kuriozitu, nehledě na estetickou hodnotu - malebnost - arkýře, v němž se starobylá toaleta nachází. Avšak co takové kompletně vybavené umakartové bytové jádro ze 70. let 20. století? Kdo by stál o jeho zachování v původní podobě a kdo by byl ochoten při výměně dožilých komponent financovat výrobu jejich tvarových a materiálových replik?
Zvažme jiný příklad: v posledních letech se přestavělo několik centrálně situovaných obchodních domů, jež patřily k tomu nejnápaditějšímu, co architekti za socialismu vytvořili (Liberec, Olomouc, Prostějov). Tyto objekty zchátraly, přestaly vyhovovat funkčně a nebyly nikdy obecně obdivovány pro svůj vzhled. Uměleckou hodnotu socialistických obchodních domů snižovala vzpomínka na podobu místa před jejich výstavbou, které musely ustoupit sympatičtější objekty v tradičních slozích. Nicméně nynější podoba dotyčných budov nikterak nenapravuje dřívější křivdy vůči okolí a nepřináší ani výtvarné obohacení v rámci svého stylu; jinými slovy, zaniklý Prior se najednou zdá být z uměleckého hlediska hodnotnějším než dnešní tzv. nákupní galerie na jeho místě.
Aby uspěli, budou muset ochránci novodobého architektonického dědictví častěji než ochránci starších objektů vstupovat do veřejných diskusí a říkat investorům, architektům a politikům: to, co chystáte, je horší než to, čemu hrozí zánik. To může být paradoxní a nepříjemné, ale pokud budou ochranářské argumenty precizní a racionální, není důvod nevěřit, že budoucí generace nepřijdou o poučení a potěšení z toho dobrého, co se v 19. a 20. století podařilo vybudovat.

Zveřejněno: 1. červen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Horáček, M. (2014). Editorial. Zprávy památkové péče74(2), 81
Stáhnout citaci
PDF bude odemčeno 1.6.2064