Zprávy památkové péče 2013, 73(3):249-258

Stavebně-technické památky na bývalé Propojovací dráze c. k. Společnosti státní dráhy z Vídně do Brna a Znojma

Jiří Kacetl

Propojovací dráha Společnosti státní dráhy z Vídně přes Lavu do Brna patřila až do roku 1918 k hlavním dopravním tepnám podunajské monarchie. Ve 20. století její význam klesal a tzv. železná opona ji rozdělila, takže se z ní na moravské i rakouské straně stala pouhá regionální trať končící na periferii u státní hranice. Tato geopolitická situace se projevila zejména na moravské straně menší intenzitou modernizace tratě, a takto i nevědomým přežíváním mnohých reliktů ze slavné doby c. k. monarchie.
Stavebně-technické objekty na moravském úseku dráhy si zcela jistě zaslouží trvalou pozornost památkové péče. Již před třemi desetiletími tu byla vytipována nejhodnotnější mostní díla a ta zahrnuta do zákonné ochrany. V případě viaduktu přes údolí Jihlavy však v 90. letech 20. století příslušné orgány státní správy značně slevily, takže z památky prvořadého evropského významu zbylo před koncem století jen smutné torzo. Na druhou stranu velmi kladně lze hodnotit práci památkářů při nedávných opravách Červeného mostu u Znojma a mostu zvaného "Železňák" u Střelic.
V současné době by se naše pozornost měla zaměřit na další stavební objekty Propojovací dráhy StEG. Roku 2012 se díky podnětu členů Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě podařilo zapsat na seznam kulturních památek téměř autenticky dochovanou výpravní budovu v Hevlíně z roku 1910. Památkovou ochranu si však jistě zaslouží také jedna či dvě původní výpravní budovy StEG z roku 1870. Nejzachovalejší kandidáti na zápis stojí v Břežanech, Moravských Bránicích a Střelicích. Diskuse by měla být vedena i o ochraně dalších zajímavých budov, jako je například obytná budova pro drážní personál v Hrušovanech nad Jevišovkou, poslední stojící výtopna StEG tamtéž či vodárna v Moravských Bránicích. Konečně za úvahu by stálo i důraznější připomenutí Budkovického tunelu coby průkopnického díla ve využití dynamitu nebo monumentálně působící stavebně-technické řešení propustku pod kopcem Bukovina u Moravských Bránic.

Klíčová slova: Staatseisenbahn-Gesellschaft/Společnost státní dráhy, StEG, železniční doprava, železniční architektura, výpravní budova, železniční most, železniční tunel

Zveřejněno: 1. září 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kacetl, J. (2013). Stavebně-technické památky na bývalé Propojovací dráze c. k. Společnosti státní dráhy z Vídně do Brna a Znojma. Zprávy památkové péče73(3), 249-258
Stáhnout citaci
PDF bude odemčeno 1.9.2063